כמו חדשנות טכנולוגית, גם חדשנות עסקית היא תהליך ארגוני המכוון לשיפור ולשימור ביצועי הארגון. אך כאן – כל מנהל יכול, ויכולתם של מנהלים(ות) מכל דרגי הניהול לתרום מניסיונם הנצבר – מתורגמת לערך כלכלי רב. המטרה: הקניית ארגז כלים ניהולי להצתת יוזמות שיפור, תיקופן מבחינת התועלת הכלכלית לארגון, וקידומן. Corpocheck הינו ארגון מקצועי מוביל בפיתוח ארגז כלים זה. נצלו זאת!
ככל שמדובר בסקטור העסקי, כולנו מכירים את השמות: נוקיה, בלאקברי, קודאק, בלוקבסטר, אטארי 🙂 ועוד – חברות שהיו המובילות והגדולות ביותר בתחומן, ונעלמו מחיינו. מה קרה? האמת, לא משהו מיוחד. תופעת השחיקה העסקית (organizational decline), האחראית לדעיכתם של ארגונים, היא תופעה ידועה בתורת הניהול ונחשבה עד כה לחלק בלתי נפרד ממחזור החיים הארגוני: חברות נולדות, מצליחות לשרוד את השנים הראשונות, זוכות לצמיחה מואצת, לרווחיות, לתפוצה רחבה, ובמוקדם או במאוחר מתחילות לסגת מהצלחתן ולדעוך. בארגונים שאינם עסקיים התופעה דומה. זהו למעשה תהליך הזדקנות עימו מתמודדים חברות ארגונים בוגרים, גדולים ומצליחים. לצערנו, תרחיש שכיח הוא שתהליך נסיגה זה אינו מטופל באופן אפקטיבי במשך זמן ממושך, עד להיקלעות למשבר פיננסי. בשלב זה נעשים ניסיונות להצלת הארגון, שמצליחים או נכשלים. אסטרטגיות וטקטיקות הצלה אלה לקוחות מעולם תוכן המכונה Corporate Turnaround, או בעברית – מפנה עסקי.
תהליך החדשנות העסקית הוא תהליך של מעין Anti-Aging ארגוני. התהליך עוסק בהנעת התחדשות ארגונית מתודולוגית, והוא התפתח כעולם תוכן אקדמי ומקצועי נפרד, אשר אינו מכוסה על-ידי מרבית התכניות האקדמיות למנהל עסקים בעולם. עולם תוכן זה מכוון חברות עסקיות להנעת שיפורי רווחיות, וביסוס צמיחה רווחית. בארגונים שאינם עסקיים, תהליך חדשנות עסקית מעודד שיפור תפוקות מתקציבים נתונים, או שימור תפוקות בתקציבים פחותים.
קידום חדשנות עסקית יכול להתבצע בכל ארגון באופן מודולרי, בהתאם לגודלו או להיקף פעילותו. ברמה הבסיסית ניתן לספק למנהלים מכל הדרגים את “הניצוץ” – חומרים מקצועיים המקשרים בין הניסיון והמומחיות המקצועית של כל מנהל בתחומו – לאתגרים עסקיים מוכרים בארגונים בוגרים. זוהי למעשה פעולת הצתה של יוזמה ניהולית המבוססת על מומחיות המנהל וניסיונו הספציפי, ומועלית בהקשר ל- business case גנרי, אחד מתוך כ-50 שזוהו עד כה, המאפיינים את האתגרים עימם מתמודדים ארגונים בוגרים. Corpocheck הינו ארגון מקצועי המוביל בתחומו בעולם בפיתוח חומרים מקצועיים אלה, וניתן לקבלם בעלות סמלית.
תהליך מתקדם יותר של חדשנות עסקית עושה שימוש בקלפים ניהוליים שפותחו ע”י Corpocheck, חסרי תקדים בתחומם, ומופצים לקהילה העסקית בעולם. הקלפים מגישים שאלות ניהוליות פשוטות וחדות במעטפת ויזואלית נעימה ומעט הומוריסטית, והם מזמנים שיח מקצועי קונקרטי סביב הזדמנויות ממשיות המונחות לפתחו של הארגון – פנימיות וחיצוניות. כל מנהל יקבל את חפיסת הקלפים, כן, ממש פיזית, כמו פעם (חברות בנות בחו”ל – בשילוח אווירי), ויתבקש לבחור ממנה קלפים שהוא “מתחבר אליהם”. המונח “מתחבר אליהם” הוא נזיל ואבסטרקטי, אך מבטא חיבור לנסיבות ארגוניות ספציפיות לתחומים עליהם מופקדים המנהלים. לבטח, מנהלי הארגון ימצאו מספר קלפים שהם יכולים “להתחבר אליהם”. נשאל אותם מדוע בחרו בקלף שיציגו, ומכאן יתחיל תהליך מופלא: נסביר להם מה עומד מאחורי קלף זה – תיאוריה ופרקטיקה, נזהה את ההזדמנות שיש לארגון, נתקף את האתגר באמצעות נתונים, נגבש הצעה לדרך פעולה, נבחן את התועלת התפעולית, האסטרטגית והפיננסית לארגון מדרך הפעולה המוצעת, נגדיר כיצד תימדד הצלחה, ונקבע מועד להצגת האתגר וההצעה בפני הממונה בארגון. זוהי התחלה, והמשך יבוא. תהליך זה יכול להתקיים במסגרת פגישות שבועיות עם מנהלים, על פני תקופה מוגבלת במסגרת פרויקט חדשנות עסקית, או כשגרה במסגרת תהליך חדשנות ארגוני.
הקלפים הניהוליים שפותחו על-ידי Corpocheck מעוררים התעניינות וניתן להוסיף פרטים: מתודולוגית, הקלפים מכסים טווח מדויק של אסטרטגיות וטקטיקות גנריות מתחום ה-Corporate Turnaround. בחירת האסטרטגיות והטקטיקות העומדות בבסיס הקלפים, נסמכות על מחקר אקדמי אשר בוצע בתחום ב-4 העשורים האחרונים, בעיקר בארה”ב ובאירופה, ואני זוכה להימנות על חוקריו. המחקר האקדמי בנושא ממשיך להתנהל כיום, ופונה לכיוונים שיתמכו בהתחדשות ארגונית כשגרה, וכפרקטיקה ניהולית מומלצת (best practice), על מנת למנוע ככל שניתן הגעה למצבים משבריים המחייבים נקיטת פעולות קשות יותר.
מצד הארגון עצמו, נדרשת תמיכת הנהלה. כן, זה הכל. אולטימטיבית, על הנהלת הארגון להבהיר לעובדים שהיא מקדמת בברכה רעיונות ויוזמות שיוצגו על-ידי עובדים, אשר עברו תיקוף ועיבוד, ושנראה על פניהם כי טמון בהם פוטנציאל משמעותי, והמספרים יהיו חייבים להיות ברורים. יוזמות אלה יוצגו לפורום ניהולי בכיר, ובכפוף לאישורו – ליישום, למעקב ולהתכווננות. “על הדרך”, יגלו המנהלים המשתתפים כי הם עברו למעשה הכשרה מעשית בנושא יוקרתי שהזדמנויות ההכשרה בו מועטות, ושתפוקות ההכשרה כבר בידיהם.
המלצתי לחברות היא להתחיל בקבלת חומרי ההדרכה של Corpocheck בנושא חדשנות עסקית, ולהנגיש חומרים אלה למנהלי הארגון. פעולה זו לכשלעצמה יכולה לחולל תהליך מחשבתי בעל פוטנציאל לייצר ערך רב, במשאבים פנימיים. על חומרי הדרכה אלה ניתן להוסיף בהתאם לצרכי הארגון: חלוקת חפיסות הקלפים למנהלים בכל הדרגים, הרצאות אודות התיאוריה והפרקטיקה שבבסיס קלפים אלה, סדנאות מעשיות לייזום רעיונות שיפור, ליווי בשטח של יוזמות, הכנת מנהלים להצגת יוזמות בפני ההנהלה הבכירה של הארגון, השתתפות בפורום ניהולי הבוחן יוזמות המוגשות על ידי מנהלים, מעקב אחר התקדמות יוזמות, התכוונות בהתאם לתוצאות שהושגו, ועוד. בהצלחה!
בהצלחה!